St. Petersburg

22.03.2016 kl. 10:48

Det börjar vara nästan två månader sen jag fick frågan om jag ville åka till St. Petersburg veckan efter. Det tackar man ju inte nej till! Resan var rätt kort på grund av att vi åkte utan visum (max. 72 timmar i Ryssland) och att en av dagarna var en konferens, men ändå hann vi med lite turistande.

Den första dagen åkte vi från Helsingfors till Tallinn med färja. Därifrån hoppade vi direkt på färjan till vår huvudmål. Kulturchocken började redan på båten, där personalen inte riktigt hade koll på engelska. Med hjälp av lite kroppsspråk fick vi ändå reda på både var hyttarna och baren låg! Där parkerade vi oss för resten av kvällen.

Jag tror inte att båten förnyats sedan den byggdes 1986, så stället var ungefär så retro som man kunde förvänta sig. Vi utnyttjade Happy Hour för att beställa färgglada e-ämnesdrinkar och lärde känna varandra.

Sex personer från fem olika länder. Oväntat roligt att resa med människor man inte känner från förut! Under den första kvällen hann jag både höra om hur det är att bo i Nordkorea och hur det är att delta i den ukrainska verisonen av Vem vill bli miljonär? Rätt långt från min egen vardag. Priserna på båten var ungefär samma som i Finland, så spara shopping och lyxätande till St. Petersburg.

På morgonen var vi framme i St. Petersburg, Rysslands mest europeiska stad. Eventuellt lite mindre kupoler än jag väntat mig, men väldigt vackert ändå. Jag var lite besviken över att inte ha sett klassikern Vinterpalatset, tills min pappa gick igenom fotona från resan och ba "..." Tydligen är Vinterpalatset lika med L'Hermitage lika med konstmuseum lika med byggnaden ovan, om ni undrar.

Resans mest kupolbeklädda byggnad. Var hemskt karamellfärgad i verkligheten, men min kamera är inte kompis med mulet väder.

Vi hann bara med ett museum, men det var otroligt så det räckte. I en byggnad nära centrum har de inhyst en miniatyrversion av Ryssland med allt från fungerande tågrälsar till hundratusentals små människor till soluppgång enligt de korrekta tidszonerna. Så. Ofattbart. Stort.

Tänk den här plus tiotusentals fler, lika detaljerade, små scener. Nu och då hände också saker i den lilla världen, till exempel råkade jag stå vid ett hus som började brinna. Branden sköttes komplett med pipande brandbilar som susade mot området från andra delar av miniatyren och små, små brandmän som sprutade vatten på elden tills det bara rykte. Blir helt matt av att tänka på tiden som lagts ner på det här muséet, till och med i varenda ett av de hundratals tågvagnarna fanns detaljer som att en man satt och läste medan en familj satt bredvid och tittade ut?! Grand Maket är ett beroendeframkallande museum för alla som gillar miniatyrgrejer.

På kvällen gick vi på traditionell rysk middag. Till vodka äter man vodkasnacks, vilket innebär en massa picklade grejer och persilja. Dåligt för någon som inte gillar inlagda grönsaker, bra för mig. Har för tillfället tre olika typer av saltgurka i kylskåpet. Restaurangerna vi gick på var förresten inte särskilt vegetariskt varierade, var mest som alla andras portioner minus köttsås plus en tomat. Ungefär. Kan alltså löna sig att kolla upp restauranger med bra alternativ på förhand om man inte äter kött!

Hej gänget! Efteråt fortsatte vi till en rysk bar som påminde lite om en sunkig ungdomsgård eller ett mysigt trädhus, beroende på hur man tar det. Jag beställde något sjukt gott med skumvin, gurksirap och passionsfrukt. Drömmer ännu om att återskapa! Till slut var vi bara tre stycken kvar och jag bestämde mig för att åka tillbaka till hotellet, vilket var rätt val då de två andra senare blev lurade på rätt mycket pengar. St. Petersburg kändes nog lite otryggt. Tror att det mest beror på att folk såg väldigt sura ut (sann myt!) och att sannolikheten var stor att jag skulle ha tappat bort mig om jag gått ut ensam då alla skyltar är på ryska.

Hotellet vi bodde på, IBIS, var fräscht och trevligt. Tror det var rätt centralt, men vi rörde oss så lite till fots att det är svårt att säga. Tips: Ha tillräckligt mycket tid att gå runt och turista! St. Petersburg är enormt och jag såg kanske en tusendel.

Hemresan gick direkt till Helsingfors, så blev ännu en natt på retrobåten. Hemskt skum känsla att umgås så intensivt med en grupp i tre dygn och sedan bara försvinna åt olika håll. Fint ändå! Vi såg båtshowen ännu en gång (ryska tjejer och killar i rätt lite kläder som gjorde imponerande gymnastik till discomusik + en kvinna som sjöng melankoliska ryska ballader) och fortsatte sedan med karaoke och dans till technoremixes på ungefär varenda populär sång från 2011. Sedan mötte jag upp min familj för lunch i Helsingfors innan jag åtvervände till Åbo och vardagen! Snipp, snapp, slut.